Copilasul.com - fabulele cele mai alese - portalul parintilor - mamici si tatici fabule pentru copii - copilul meu, parinti (mama si tata) vreau sa cresc mare si sanatos

curiozitati stiinta - Stiati ca? - Cine a fost Nobel?

Alfred Bernhard Nobel a fost chimist si industrias suedez. S-a imbogatit si a format un imperiu industrial datorita descoperii dinamitei.

La moartea sa, 10 decembrie 1896, a lasat o parte considerabila a averii acumulate unei fundatii, cu scopul unic de a premia in fiecare an pe cel ce a contribuit la dezvoltarea domeniului stiintific sau literar, la progresul omenirii si la mentinerea pacii. Prima consemnare a Premiului Nobel s-a tinut in 10 decembrie 1901 la Academia Regala de Muzica de la Stockholm. Sunt sase discipline care concureaza pentru premiere: fizica, chimia, medicina, literatura, economia si pacea.

Conferirea prestigiosului premiu are loc in fiecare an in 10 decembrie, aniversarea mortii lui Alfred Nobel. In afara de marea onoare, premiul contine si o suma enorma de bani: circa 10 milioane de coroane suedeze, suma egala cu un milion de euro, oferiti oamenilor de entru a-i scuti de grija de a-si castiga existenta si a-i lasa sa se dedice cercetarii.

Stiati ca...

Istoria Nobel-ului numara patru „emeriti" care au primit acest premiu de doua ori. Frantuzoaica Marie Curie, impreuna cu sotul ei Pierre, a fost desemnata pentru Premiul Nobel pentru Fizica in 1903, descoperind doua elemente radioactive, radiul si poloniul. Opt ani mai tarziu a obtinut aceeasi recunoastere pentru chimie. Chimistul american Linus Cari Pauling a fost premiat in 1954 pentru chimie si in 1962 pentru pace, datorita angajarii sale impotriva experimentelor nucleare. Fizicianul american John Bardeen la primit in 1956 si in 1972 pentru fizica. Biochimistul englez Frederick Ranger a fost distins in 1958 si in 1980 pentru chimie.

Politica de confidentialitate